De blockchain; we zijn inmiddels wel weer een beetje aan het woord gewend. De dalende lijn van de hype cycle is waarschijnlijk ingezet, de bitcoinkoorts is gezakt. Je wordt in gesprekken niet meer om de haverklap met blockchain om je oren geslagen, zonder dat je echt mee kan praten. We hebben allemaal geaccepteerd dat we een beperkt begrip hebben van hoe de blockchain ongeveer werkt of waar die ongeveer voor gebruikt wordt. Nu wachten we rustig af tot het misschien de wereld drastisch gaat veranderen.

Grote kans dat het beperkte begrip dat je van de blockchain hebt (onder meer) is vormgegeven door een animatie. Niet zonder reden. Animatie is het uitgelezen medium om zo’n nieuwe, abstracte technologie uit te leggen. Zeker als de kans groot is dat die technologie iedereen zijn leven kan gaan beïnvloeden op enorm veel verschillende vlakken. Als mensen iets niet begrijpen, zullen ze het ook niet vertrouwen. En zonder vertrouwen zullen ze het hoogstwaarschijnlijk ook niet gaan gebruiken. Als een technologie geen draagkracht heeft, zal die stranden. Een bepaalde mate van begrip is dus nodig om een technologie te laten slagen. Drie redenen waarom je hiervoor een animatie moet gebruiken:

1 – Metaforen introduceren

Heel simpel: wanneer iets nieuw is, dan heb je per definitie geen referentiekader over datgene, anders zou het niet nieuw zijn. Zonder telepathische gaven gaat een nieuw idee immers niet van het brein waaruit het ontsproten is over op een ander onwetend brein. Er zal iets van een gemeenschappelijke grond gevonden moeten worden. Voor die gemeenschappelijke grond wordt vaak een metafoor gebruikt. Iets wat mensen wel kennen, waar ze het nieuwe aan op kunnen hangen, dat er op lijkt, dat ongeveer hetzelfde werkt, iets waardoor het nieuwe overdrachtelijk gemaakt wordt. Oftewel; de letterlijke betekenis van het woord metafoor. Een animatie leent zich er uitstekend voor om een metafoor te introduceren. Je laat het beeld van dat wat de kijker kent zien, je zegt of schrijft dat wat je wilt overdragen en daar een bepaald verband mee heeft en voilà. Een animatie kan daar uitstekend voor worden gebruikt: Je zegt het één en je laat het ander zien.

Het is grappig om te zien hoe een metafoor zich ontwikkelt en sterker kan worden wanneer meer mensen hem gebruiken (een beetje zoals jargon met tekst kan doen). Je metafoor hoeft niet per se het meest nauwkeurig te zijn als hij maar draagkracht heeft. Bij de blockchain heeft zich de metafoor van het schriftje uitgetekend. Het schriftje, of ledger in het Engels, kent iedereen nog wel. (misschien dat je bij jongeren inmiddels aan iets als de ‘wie betaalt wat’ app moet refereren, dat is natuurlijk afhankelijk van je doelgroep). Een ‘block’ van de blockchain is eigenlijk een schriftje waarin je met een groepje mensen alles bijhoudt wat erin en eruit gaat (geld/voorraad etc.). Zie hieronder een compilatie van screenshots uit verschillende animaties.

2 – Ruimtelijkheid

Wanneer je de metafoor hebt geïntroduceerd komt de volgende stap. Je moet nu de verbinding maken met dat wat je probeert uit te leggen. Bij de blockchain, net als bij veel andere technologieën en eigenlijk heel veel complexe materie, zit de oplossing in ruimtelijkheid (design thinking). Het is niet een lineair verhaal, het heeft meer dimensies en meerdere aanknopingspunten dan alleen een begin en een eind. Nu kan je ruimtelijkheid ook heel goed inzichtelijk maken in bijvoorbeeld een stroomschema of een infographic. Maar direct de link leggen tussen de metafoor en de ruimtelijkheid, wat aan iets bestaands een nieuwe dimensie toevoegt, kan alleen in een animatie. Bij de blockchain wordt dit in bijna alle animaties inzichtelijk gemaakt door de verschillende schriftjes in een ruimtelijk netwerk met elkaar te verbinden. Zie wederom de onderstaande compilatie van screenshots.

 

3 – Efficiëntie tekst en beeld

De implementatie van de blockchain-technologie kan ons leven aanzienlijk beïnvloeden. Dit betekent dat de doelgroep voor je boodschap automatisch heel groot is en daarmee ook de factor tijd. Mensen met minder interesse zijn minder bereid om tijd in het onderwerp te steken, of zwaaien sneller af. Daarom moet het snel gepresenteerd worden. En daarvoor is animatie het enige medium dat echt goed werkt. De efficiëntie van (gesproken) tekst en beeld is ongeëvenaard wanneer je snel een boodschap over het voetlicht wilt brengen. (Iedereen kent kursgesagt wel, waarin de meest complexe wereldproblematiek in maximaal 5 minuten inzichtelijk wordt gemaakt.) Hieronder een random greep van 9 animaties met verschillende lengtes, met een gemiddelde van net over de 4 minuten en geen enkele over de 10 minuten.

Dit betekent overigens niet dat je je met andere media niet heel goed verder kan gaan verdiepen, maar animatie staat als het ware vooraan de informatie funnel. De mensen die minder interesse hebben, vallen na de animatie misschien af, óf hun interesse is juist gewekt en ze bewegen zich verder. De mensen met meer interesse kijken door of stromen überhaupt op een ander punt de funnel in.

Conclusie

Voor het uitleggen van sommige zaken is animatie het enige medium waar je naar kan grijpen als je echt een brede doelgroep wilt bereiken. Dat geldt voor wereldwijde ‘game changers’ zoals de blockchain, maar ook op kleinere schaal kan je dit natuurlijk toepassen. Ga je bijvoorbeeld op een nieuwe manier (digitaal) werken in jouw organisatie en wil je dat iedereen in ieder geval een beperkte kennis heeft van hoe dit werkt – en met name zicht heeft op wat het kan opleveren – dan kan je vooraan in de informatie funnel het beste voor een animatie kiezen. Je legt daarmee het fundament voor de kennis. Vervolgens kun je steeds verder mensen betrekken in de volgende stappen.

Deze blog is geschreven door Thijs, creatief directeur bij Public Cinema.

We helpen organisaties optimaal te presteren door beeld in te zetten. In onze blog delen we inzichten die jouw organisatie daarbij kunnen helpen.

Meer leren? Lees hier onze andere berichten:

verticalevideo-header

Nadert het einde van de horizontale video?

| Social media, Video | No Comments
Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 82,5 procent van de mobiele gebruikers hun telefoon verticaal houdt om video’s te bekijken, ook als deze video’s horizontaal zijn. Het klinkt dus logisch…
Inspiratie voor jouw organisatie

Inspiratie voor jouw organisatie

| Animatie, Video | No Comments
Aan het einde van elk kwartaal zet Dennis een aantal van onze projecten en interessante beelden van anderen op een rij. Inspiratie voor je organisatie om meer te doen met…

Waarom je als volwassene kinderboeken zou moeten (blijven) lezen

| Illustratie | No Comments
Verbeelding, levenslessen, ontsnappen aan de realiteit en humor zijn belangrijke redenen waarom je als volwassene kinderboeken zou moeten (blijven) lezen.

Leave a Reply